Mitä kaikkea tulisi huomioida yrityksen nettisivua luodessa?

Nettisivut ovat nykyaikainen yritysten käyntikortti, joka on pakollisuus alalla kuin alalla. Ilman nettinäkyvyyttä yritys voi nimittäin menettää asiakkaita ja lisäksi se on luottamustekijä, koska se herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Kuka nimittäin haluaisi piilotella netissä nykyaikana, jolloin kaikki etsivät ensimmäisenä tietoa tuotteista ja palveluista netissä.

person using MacBook Pro

Unsplash

Vaikka nettisivusto on hyvä alku, sitä ei kannata jättää ihan perustekijöihin. Näyttävä sivusto tekee yrityksestä puoleensavetävän sekä sen voi valjastaa toimimaan myös verkkokauppana, joko kivijalkapisteen rinnalle tai toiminnan voi siirtää täysin nettiin.

Sivusto toimii yhtä lailla markkinointikanavana ja asiakaspalvelijana. Täten sen merkitystä ei tulisi koskaan aliarvioida tai vain hutaista kokoon jonkinlaisen kehitystyön tulos. Ammattimaisesti rakennettu sivusto kertoo yhtä lailla yrityksen arvoista ja brändistä, sitä voidaan täten käyttää yritysimagon jatkeena.

Muista kaikki erilaiset käyttäjät

Kun olet ehkä huomannut, suurin osa nykynetin surffailijoista tekee sen suoraan kännykältään. Tuosta pienestä mobiililaitteesta on tullutkin avain moneen. Sitä käytetään niin tiedonhakuun, ostoksiin kuin viihteeseen. Monella pitkäaikaisella alalla se on merkinnyt muutoksia pelkästä nettipohjaisesta sivustosta myös mobiiliversion tarjoavaan sisältöön.

woman holding black smartphone near silver macbook

Unsplash

Esimerkiksi nettikasinoita on ollut jo 1990-luvulta lähtien, puhelinmodeemien aikakaudesta eteenpäin. Nykyään niiden on kuitenkin pitänyt kehittyä pikseliviidakosta moderneiksi täyden palvelun pelikeskuksiksi, joissa pelaaminen on sujuvaa kaikilla käyttöjärjestelmillä ja laitteilla. Hyvä moderni esimerkki on esimerkiksi casino.netbet.fi-sivusto.

Sivuston täytyy tämän takia olla mahdollisimman selkeä, kevyt käyttää myös mobiilisti ja tarjota kaikki samat palvelut kaikille. Jossain tapauksessa se voi tarkoittaa myös erillisen sovelluksen kehittämistä. Suunnittele sivusto siis asiakaslähtöisesti.

Tee sivuista puhelias

Ihmiset eivät etsi pelkästään tietoa, vaan he haluavat mahdollisesti myös kommunikoida yrityksen kanssa. Sivustosta voi tehdä siis puhuttelevan nykyaikana helposti. Sitä varten on tarjolla erillisiä chattibottiohjelmia.

Se voi toivottaa asiakkaan tervetulleeksi ja avustaa häntä etukäteen luodun tietokannan kysymysten perusteella esimerkiksi löytämään oikean tuotesivun tai myöhemmin saamaan tietoa tilauksestaan.

Botit ovat saatavilla ympäri vuorokauden eivätkä ne väsy vastaamaan samoihin kysymyksiin kerta toisensa jälkeen. Jos ohjelmiston algoritmi päättelee, että asiakas saa parhaiten apua ongelmaansa suoraan aidolta asiakaspalvelijalta, tällöin hänet yhdistetään suoraan asiakaspalvelijalle.

Blogi tuo lämpöä

Toinen suosittu trendi sivustoilla on blogit. Ne antavat oivan nurkkauksen kertoa yrityskuulumisia tai uutisia alalta. Blogia voidaan niin ikään käyttää kertomaan tulevista ja voimassa olevista kampanjoista tai tapahtumista. Se antaa yritykselle lämpimämmät kasvot, jota on täten myös helpompi lähestyä.

Etsi nettinäkyvyyttä monipuolisesti

Nettinäkyvyys on jokaisen yrityksen tavoittelema asia. Se ei kata pelkästään sivustoa, vaan kyseessä on samalla digitaalisen markkinoinnin luoma jalanjälki netissä, sijainti hakukoneiden hakutuloksissa ja sosiaalisen median tilien olemassaolo. Nettinäkyvyydellä pystytään kertomaan se, kuinka helposti asiakas löytää yrityksen netistä ja kuinka paljon tietoa on saatavilla.

Nettinäkyvyyden monet tasot ovat asia, jotka kehittyvät ajan myötä. Tee kuitenkin sitä varten pohjatyö valmiiksi luomalla oikeanlaisen sivuston, sometilit ja digitaalisen markkinoinnin perusteet. Pyri yhtä lailla tekemään yhteistyötä muiden eri alojen toimijoiden kanssa, joka tuo yritystoiminnallesi lisänäkyvyyttä.

Niin ikään voit valjastaa jonkun alalle sopivan vaikuttajan toimimaan tuotteita markkinoivana mainostajana. Kanavia on lukuisia ja tätä varten sinulla täytyy olla tarkka käsitys kohdeyleisöstäsi, muusta kilpailusta ja trendeistä. Ammattimaisesti hoidettu digitaalinen markkinointi voi parhaimmillaan olla kustannustehokas keino löytää asiakkaita ja täten muuttaa mainonta myynniksi.

Seuraa trendejä

Liiketoiminta kehittyy jatkuvasti ja merkitsee nopeasti vaihtelevia trendejä, tempauksia ja kilpailutilanteen muuttumista. Pidä sivustosi ajan tasalla päivityksin ja parannuksin. Etenkin hakukoneoptimoinnissa tämä on kriittistä. Osallistu alan erilaisiin tapahtumiin ja seuraa myös teknologian trendejä etenkin tekoälyn suhteen, jolloin voit olla edelläkävijöiden joukossa.